Πώς μετράμε την ανθρωπιά;

Η ανθρωπιά ορίζεται ως η ιδιότητα αυτού που είναι καλός άνθρωπος, έχει καλοσύνη, διαπνέεται από συμπόνια, υψηλό αίσθημα αλληλεγγύης και νοιάζεται για τον συνάνθρωπό του. (Μπαμπινιώτης, 2012) Είμαι από την Κοζάνη, μια μικρή πόλη της Δυτικής Μακεδονίας. Αν έκανα την ερώτηση αυτή στους συμπολίτες μου πολλοί θα θεωρούσαν ότι φέρουν την ιδιότητα της ανθρωπιάς, μη εξαιρουμένης της γράφουσας. Με λίγη μεροληψία ίσως, θεωρώ ότι το ίδιο θα απαντούσε το σύνολο των Ελλήνων και στην εποχή της παγκοσμιοποίησης που βιώνουμε, μάλλον όλο το ανθρώπινο είδος στα πέρατα αυτού του μικρού πλανήτη. Δεν μπορώ να μιλήσω για τους άλλους συνανθρώπους μου, αλλά εμείς στην Κοζάνη έχουμε μεγαλώσει με μια λαϊκή απλότητα. Η συνταγή είναι εύκολη και   συνίσταται στα εξής:   ότι δεν φαίνεται κακό δεν είναι, υπάρχει μια δικαιολογία για τα πάντα και ευτυχία είναι μόνο ότι μπορεί να μετρηθεί. Και φυσικά είμαστε καλοί άνθρωποι. Απλά πράγματα, απτά. Έχεις δουλειά, έχεις οικογένεια, έχεις κοινωνική υπόσταση, μεγ

Ν.Σ. – Συμβόλαιο

Λέξεις αιχμάλωτες, πληγές ελευθερίας.
Ζήτησες δέσμευση.
Σαφείς κανόνες γεννήθηκαν
νόρμες  ευτυχίας,
συνταγή αλάνθαστη
και επιτυχίας σίγουρος οδηγός.

Παρέθεσες, εγώ! αποκρίθηκα εμείς.
Ρώτησες, εσύ; απάντησα, εμείς.
Ψιθύρισες «όλοι»
Τσίριξα, εμείς!



Καθαρές λύσεις, είπες.
Σε βρώμικα προβλήματα;
δεν έχω να σου δώσω.
«Πρέπει», «έτσι γίνεται», «οφείλουμε»
Συντακτικές απαντήσεις ακαμψίας,
στου χάους τα αναρίθμητα κείμενα.

Υπογραφές κουρτίνες,
να αλλάζουν από πίσω όψη τα ψέματα
στα άψυχα δοκιμαστήρια των πολλών.
Μισείς τούτα τα ρούχα,
μα δεν ξεχνάς στιγμή να τα φορέσεις,
μη δουν οι άλλοι πως ξεμακραίνεις
και χρειαστεί να είσαι πάντα εσύ.

Στα χέρια μου δεν άκουσες το «ναι»,
στο λυγμό μου δεν ένιωσες το «μαζί».
Σιωπές γεμάτες από των κορμιών μας την απαρτίωση
έσπασες με κραυγές γεμάτες φόβο.

«Verba volant, scripta manent»
Ζωή γραμμένη σε χαρτί;
-Δώσου, νιώσε, ξεπέρασε, άλλαξε, απόλαυσε-
λέξεις από μένα που θέλεις να ακούσεις.
Φευ! κραυγές ψυχής δε βγάζουνε τα στόματα των άλλων.
Είμαι εδώ, στο τώρα σου
και μόνο σε τούτο ολόκληρη είμαι.
Σε κάθε βήμα, σε κάθε τόπο,
χτισμένη καλημέρα
στα ερειπωμένα σκοτάδια της μοναξιάς των πολλών.
Μνήμη  ποτισμένη με της ψυχής τη μελάνη,
προσυπογραμμένη με σάρκα, πίστη και αφοσίωση.

Εγώ, εσύ, οι άλλοι.
Χωριστά και μαζί.
Άλλο από το εγώ  δεν μπορώ να ‘μαι,
παρά κομμάτι του «εμείς» που κάτι άλλο είναι
πέρα από μένα και σένα,
μια νέα ύπαρξη, ατρόμητη,
που ζει για μας και από εμάς.

-Που θες να υπογράψω, ρώτησα.
Δίστασες…
-Θέλω να θες, απάντησες! Το πρόσωπό σου αγρίεψε!
Χλωμή ενοχή κυνήγησε
τα κόκκινα από εσένα μάτια μου.

Στη διάρκεια και στο χαμό σου,
έσκισες το χαρτί.
Ένιωθες το λάθος…
το είδα στα μάτια σου την τελευταία φορά…

όπως και την υπογραφή που τελικά έβαλες
σε μια ξένη όσο και δική σου ζωή,
βρίσκοντας τη γαλήνη που κρύβει η δυστυχία,
όταν πια όλοι οι αντισυμβαλλόμενοι
δεσμεύονται στη βολή τους.






 Εικόνα: Maurits Cornelis Escher - Eye (1946)



  

Σχόλια

  1. Όπερ σημαίνει, επίγευση ξινόπικρη
    Αντίθετη - μακράν - ευγνωμοσύνης
    Αισθήματος αβίαστου και σίγουρου
    (Ούτε βολέματα ούτε κι αναλγησία
    Σφάχτης απλά αφόρητος, αλλά
    - Κι εδώ είν' η διαφορά -
    Χωρίς διαγραπτικές προσάψεις)

    Που βρέθηκε, λέω, στο δρόμο μου
    Και κοντοστάθηκε
    Ν' αλλάξουμε διο λόγια
    Και κορμιά

    Δες το αλλιώς - ο υπότιτλος
    attack(τη)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου